| Позакласна робота з фізики
як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів та
формування їх компетентностей


ї

Головна мета навчання фізики в школі полягає в розвитку особистості учня засобами фізики як навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них фізичних знань, наукового світогляду і відповідного стилю мислення, екологічної культури, розвитку в них експериментальних умінь і дослідницьких навиків, творчих здібностей і схильності до креативного мислення. Виконання даної мети можливе лише при поєднанні навчання (уроків) з позакласною роботою. Позакласна робота планується на початку навчального року, і план складається у відповідності з бажаннями і нахилами учнів. Одним з основних принципів організації позакласної роботи з фізики є її тісний зв´язок з обов´язковими заняттями. Для того, щоб позакласна робота сприяла розвитку пізнавального інтересу до фізики в її основі повинна бути орієнтація на активну самостійну пізнавальну і практичну діяльність учнів.
Поєднання класної та позакласної форм роботи збагачує урок, наповнює його новим змістом, підвищує до нього інтерес учнів.
Основними вимогами до позакласної роботи з фізики є:
- Позакласні заняття, поглиблюючи й розширюючи знання учнів, не повинні відволікати їхньої уваги від основного змісту навчальної програми;
· Позакласна робота не повинна бути простим продовженням навчальної роботи (плани позакласних занять можуть відставати від планів навчальних занять або випереджати їх);
· Пропонований учням матеріал повинен бути доступним, відповідати їхньому віку та рівню розвитку;
· Зміст і форми організації позакласних занять повинні бути завжди цікавими для учнів (враховувати потреби школяра);
· Позакласна робота з фізики повинна не розважати школяра, а розвивати й удосконалювати його особистість;
· Великого значення слід надавати самостійній роботи учнів з фізичного експерименту;
· Необхідно здійснювати глибокий зв´язок індивідуальної, групової та колективної роботи;
- Важливо поєднувати добровільність роботи з обов´язковістю її виконання.
Позакласні заняття поглиблюють і розширюють знання учнів, одержані на уроці, підвищують їхній інтерес до предмету. Ознайомившись на заняттях гуртка, конференції або вечорі з тим чи іншим явищем, учень захоче глибше зрозуміти його суть, почитати додаткову літературу. Відомості , здобуті на цих заняттях, дають змогу учневі доповнювати в класі відповіді товаришів, наводити цікаві приклади чи виконувати складні досліди.
зв´язок між класними і позакласними заняттями можна здійснювати по різному:
- Задавати такі запитання, щоб в учнів виникла потреба глибше, ніж це можливо на уроці, вивчити матеріал і розглянути цей матеріал на позакласних заняттях;
ü Сприяти на позакласних заняттях підготовці виступів, повідомлень , з які учні представлятимуть на уроці;
ü Пропонувати задачі, які мають різні способи розв´язування, частину з них аналізувати на заняттях гуртка;
- Посібники й прилади, виготовлені учнями на позакласних заняттях, демонструвати під час уроків.
Позакласні заняття привчають до самостійної творчої праці, розвивають ініціативу учнів, вносять елементи дослідництва в їхню роботу, допомагають обрати майбутню професію. Крім того, вони мають велике виховне значення: сприяють розвитку особистості учня як члена колективу, виховують почуття відповідальності за доручену справу, готують до трудової діяльності, тобто формують ключові і предметні компетентності.
Формувати компетентності – значить спонукати учнів до суспільно-корисної, в тому числі і пізнавальної діяльності, організовувати життя школярів. І саме прагнення до самостійності, що властиве підліткам, має стати основою самоврядування школярів у позакласній роботі. При організації позакласного заходу вибирається рада справи, - тимчасовий керівний орган з представників кожного класу (це може бути і штаб декади фізики, і оргкомітет симпозіуму, і рада наймудріших, тощо). Обов´язковою умовою творчої роботи членів ради є включення в активну діяльність найбільшого числа школярів. Завдання членів ради – розробити форму проведення заходу, дати завдання учням по класах і перевірити виконання цих завдань.
Позакласні заняття допомагають учителеві краще пізнати індивідуальні здібності своїх учнів, виявити серед них обдарованих, які мають підвищений інтерес до фізики, і всіляко спрямовувати розвиток цього інтересу.
Особливостями позакласної роботи з фізики, що підвищують її ефективність, є:
- можливість більшої, ніж на уроці індивідуалізації роботи з учнями;
- надання кожному учню можливості вибору занять за його інтересами;
- робота в темпі, що відповідає бажанню і можливостям школяра;
- діяльність не регламентується умовами обов´язкового досягнення якихось заданих результатів.
Деякі форми проведення позакласної роботи з фізики
індивідуальні
|
групові
|
масові
|
- читання книг і журналів;
- підготовка рефератів, повідомлень, виступів;
- розв´язування задач;
- участь в конкурсах:
-«Колосок»;
- «Левеня»;
- «Геліантус»;
- домашній фізичний експеримент;
- виготовлення моделей і приладів;
- виконання проектів;
|
- факультативні заняття;
- фізичний гурток;
- екскурсії;
- фізичне наукове товариство;
- диспут;
- захист проекту;
- випуск газет, бюлетенів, іншої періодики;
- КТС «Зоряний похід за знаннями»;
- Фізичні вікторини;
- Фізичні домашні досліди.
|
- Фізична олімпіада;
- лз фізики;
- декада (тиждень) фізики;
- фізичний вечір;
- КВВ, «фізичний бій»;
- Науково-практична конференція;
- Випуск стінгазет, бюлетенів, іншої періодики;
- Виставка науково-технічної творчості;
- Зустрічі з цікавими людьми;
- Фізичний симпозіум;
|
Факультативні заняття дозволяють реалізувати на практиці індивідуалізацію навчання. Вони дозволяють давати кожному школяреві інтелектуальне навантаження, спів розмірне його здібностям, і більш повно задовольнити його інтереси. Будучи гнучкою формою навчання факультативи дозволяють більш повно відобразити в шкільній освіті сучасні досягнення науки і техніки, більш важливе місце в навчанні відвести виконанню учнями творчих завдань, формуванню навиків самостійного поповнення знань.
Фізичний гурток серед форм позакласних занять займає особливе місце. Працюючи в гуртку, школярі можуть займатися підготовкою доповідей, проведенням експериментальних досліджень, виготовленням і конструюванням фізичних приладів та ігор, організацією масових заходів, тощо, не надаючи переваг одному виду діяльності. Це сприяє розвитку загального кругозору учнів, удосконалює їх вміння працювати з науково-популярною літературою, довідниками, фізичним обладнанням, відкриває широкі можливості для творчості.
Конференція може бути підсумком вивчення великої теми курсу з метою поглиблення знань учнів, повторення ряду питань програми, доповнити знання новою інформацією. Вимогами до її проведення є:
- Ілюстрація всіх доповідей (супроводження їх дослідами, кінофільмами, тощо);
· Чергування доповідей з виступами опонентів, залучення слухачів до обговорення;
· Емоційність виступів;
· Правильність вибору теми;
· Конференція повинна мати свій орган друку – газету;
- Конференції передує виставка науково-популярної літератури .
КВВ – одна з форм проведення шкільного вечора. При його підготовці і проведенні школярі вчаться творчо мислити,здобувати знання, швидко орієнтуватися в навколишній обстановці, знаходити правильну відповідь і давати її в дотепній формі; у них формується почуття відповідальності за доручену справу, вміння вчасно прийти на допомогу товаришам.
Декада (тиждень) фізики є ефективною формою позакласної роботи, що активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє покращенню засвоєння програми, мотивує школярів до самостійної індивідуальної чи групової (творчої, навчально-дослідницької, експериментальної) роботи; крім того – це своєрідний огляд результатів роботи факультативів, гуртків, наукових товариств школярів і інших форм позакласної роботи. Проведення тематичного тижня передбачає : захист науково-дослідницьких робіт і проектів з предмета; проведення ігор-конкурсів, вікторин; огляди, презентації, присвячені як науці, так і діячам науки; зустрічі з цікавими людьми; тематичні екскурсії; відвідування наукових, навчальних центрів і музеїв; проведення нетрадиційних уроків ( в тому числі і інтегрованих); крім того, тиждень супроводжує книжкова виставка, виставка періодики, виставка навчальних матеріалів, виставка саморобних приладів, тощо.
Будь-яку позакласну роботу з фізики необхідно обліковувати і оцінювати. Під час написання доповіді, розв´язування задач чи конструювання приладу учень користується додатковою літературою, вивчає важливі фізичні закономірності. Цю його роботу варто врахувати при виставленні семестрової оцінки. Адже виконання позакласного завдання з фізики часто вимагає від учня значно більше самостійної роботи і затрати часу, ніж виконання чергового домашнього завдання. Оцінка за позакласну роботу буде вагомішою, якщо вона стане результатом аналізу виконаного завдання; крім того, аналіз привчає критично оцінювати як свою роботу, так і роботу товариша і дозволяє в подальшому уникати помилок.
| |